Home › Forums › Urinewegstelsel › Filteren onze nieren 100% ons bloed?
-
Filteren onze nieren 100% ons bloed?
Posted by wavwijk on 2022-06-27 om 09:27:28Goedemorgen,
Mijn partner had een interessante vraag waar ik geen antwoord op heb.
Ik heb begrepen dat 20% van het uitgepompte bloed wordt geleid naar de nieren.
Wordt 100% van het bloed dan wel gefilterd?
Volgens mij pompt het hart 100% van het bloed rond, of zo goed als 100%. Dit lijkt me een gesloten systeem, maar omdat de nieren een aftakking op het circuit zijn, weet ik niet of de nieren dan ook 100% filteren.
Laten we zeggen dat per systole zeg 120 ml wordt rondgepompt en dit gebeurt 40 keer bij iemand met 4,75 liter bloed, dan is het totale bloedvolume wel rondgepompt, maar die 20% is niet telkens hetzelfde of telkens “nog niet ververst” bloed.Groetjes Willeke
wavwijk antwoordde 2 years, 5 months ago 2 Members · 2 Antwoorden -
2 Antwoorden
-
Hoi Willeke! Leuke vraag 🙂
Van elke hartslag gaat 20% van het bloed naar de nieren (en dus 80% naar de rest van het lichaam). Maar dit is bij élke hartslag. Ons hart slaat gemiddeld 75x per minuut, er zitten 1440 minuten in een dag… en dus slaat je hart gemiddeld 75×1440 = 108000 keer per dag.Dus 108000 keer per dag krijgt dat bloed de ‘20% kans’ om langs de nieren te gaan, en dus om gezuiverd te worden.
→ Dus nee: Per hartslag wordt niet 100% van het bloed gefilterd door de nieren. Want het bloed is ook op andere plekken nodig!
→ Maar omdat er zo veel kansen per dag zijn om langs de nieren te gaan zie je dat wel je gehele bloed wordt gezuiverd door je nieren gedurende de dag 🙂 Want inderdaad: Die 20% is niet telkens hetzelfde stukje bloed!Heb je hier wat aan? Groetjes, Danielle
-
Goedemorgen Daniëlle,
Dankjewel voor je antwoord.
Heldere uitleg. 👍🏻Groetjes Willeke
Log in to reply.