Home › Forums › Algemene vragen › klinisch redeneren
-
klinisch redeneren
Posted by Wilma de Marie on 2024-06-20 om 10:09:10Helaas mij klinisch redeneren examen van de BIG herregistratie niet gehaald.
Het was een gesprek met 2 verpleegkundigen over een acute situatie die ik dan klinisch of verpleegkundig moest beredeneren. (aan de hand van EWS, ABCDE, enz)
Heb je nog tips voor me?
Danielle antwoordde 6 months ago 2 Members · 4 Antwoorden -
4 Antwoorden
-
Hè wat balen zeg!!
EWS (early warning signs) zijn op basis van de vitale parameters inschatten hoe het gaat met de patient. Vervolgens kun je met die gegevens – op de ABCDE volgorde – de patient stabiliseren.In zo’n acute setting waarbij een patient achteruit gaat is het altijd spannend (in het echt, maar ook in toetssetting!)
De tips die ik zou geven zijn:
1) Leer de vitale parameters uit je hoofd.
Er zijn allerlei precieze afkapwaarden beschikbaar die als EWS gelden (dus kijk vooral na wat jouw opleiding wil dat je aanhoud). Maar een goede basis is dit:
– (Acute) verandering in de ademhalingsfrequentie <8 of >30 per minuut.
– (Acute) verandering in de zuurstofsaturatie
<90% ondanks zuurstoftoediening.
– (Acute) verandering van het hartritme <40
of >130 slagen per minuut.
– (Acute) verandering van de systolische
bloeddruk <90 of >200 mmHg.
– (Acute) verandering van het bewustzijn met
een afname van de Glasgow Coma Schaal
van >2 punten. Een alternatief voor de
Glasgow Coma Schaal is de AVPU schaal
(alert, verbal, pain, unresponsive).
– Vaak wordt ook de urineproductie (<75 ml in 4 uur) als parameter meegenomen.
– En last but not least: officieel geen vitale parameter, maar ‘ongerustheid van
de verpleegkundige en/of dokter’ of ookwel ‘onderbuikgevoel’ mag je altijd altijd altijd meenemen in je beoordeling.Als 1 of meer waarden bij de patient gaan afwijken ga je dus hulp inroepen van de behandelend arts.De verpleegkundige is hierin zo ontzettend belangrijk: Die doet natuurlijk de metingen (liefst 3x per dag), maar ziet ook de patient over de dag op de afdeling het meest. Je bent vaak de eerste die een vitaal bedreigde patient identificeert.
Het communiceren naar andere zorgverleners gaat vaak via de SBAR methode, een communicatiemanier waarmee je zo efficiënt mogelijk kan overbrengen wat de andere zorgverlener moet weten.
2) Probeer deze parameters te snappen in de werking van ons lichaam.
Eigenlijk even terug naar de basis: Wat is bloeddruk ook al weer? Waarom is het belangrijk? Idem voor saturatie, hartrime, bewustzijn, en urineproductie. Paar aanraders:
– Uiteraard de les over vitale functies
– En de bloeddruk cursus
– De lessen van het ademhalingsstelsel
– De les over urineproductie3) Snap de ABCDE methode.
Ookwel treat-first-what-kills-first genoemd. Leer de stappen uit je hoofd.4) Oefen wat scenario’s van te voren.
-
Oeps iets te vroeg op verzenden gedrukt.
Wat ik nog bij 4 wilde typen is:Nu je weet hoe de casuistiek ongeveer gaat tijdens de toets zou je bijv 3 of 4 scenario’s kunnen doorlopen. Dan heb je de volgende keer al wat meer ervaring.
– Wat als iemand in de A problemen krijgt? Welke vitale functies zijn dan veranderd? Welke afkapwaarde geldt hierbij? Wat kan ik op dat moment doen om te helpen? Wie roep ik?
– Hetzelfde voor B
– Hetzelfde voor C
– Hetzelfde voor D
– Hetzelfde voor Ehopelijk heb je hier wat aan!!
Dit soort acute casussen zijn altijd het meest stressvol (of het nou in het echt is, of in een oefensetting). Maar het is ook de casus waarbij je geen tijd hebt om nog dingen te moeten Googlen. Vandaar dat je redelijk wat uit je hoofd moet weten voor deze situatie. Dan weet je altijd wat je moet doen 😉Heel veel succes!
Ik zou graag op de Academie wat lesmaterialen willen toevoegen om jou (en andere Academieleden) hierbij te kunnen helpen in de toekomst. Mocht je binnenkort een keer via Zoom willen bespreken hoe ik jou beter had kunnen helpen dan ben ik daar zeer in geïnteresseerd. Stuur me een mailtje naar info@jufdanielle.com als je hier over zou willen meedenken (kan ook na je komende toets(en) hoor, wanneer het jou het beste uitkomt).Groetjes, Danielle
-
-
bedankt voor de tips!
Ik heb zelf ook het hart weer bestudeerd, want tijdens mijn examen was het een patiënt met blauwe lippen en benauwd. bleek later gedecompenseerd te zijn. Ik had eigenlijk al direct zuurstof moeten toedienen, maar wist nog geen eens dat je zonder de opdracht van een arts dat al mag doen.
en ik zat nog te denken om mijn kennis over Diabetes weer op te frissen. Omdat dat natuurlijk ook een acute situatie kan zijn.
-
Oh ja snap ik!
Ja dat is zeker een relevante cursus! Heel veel succes 🍀
-
Log in to reply.