Forum Replies Created
-
Blij met de lessen over medicatie! Dit is toevallig net het onderdeel waar ik binnenkort meestart. Verwacht dat deze lessen weer een mooie aanvulling zijn op de lesstof.
-
Hoi Ilse,
Als iemand de symptomen van een hartinfarct heeft maar er is geen verhoging van het ST segment op de ECG dan is er sprake van NSTEMI. Er is wel sprake van verminderde bloedtoevoer naar de hartspier en een patiënt kan zich heel beroerd voelen. Bij STEMI is er juist wel sprake van een verhoogd ST segment en is er sprake van afsluiting van een kransslagader en daarmee de bloedtoevoer naar de hartspier minder dan bij een NSTEMI.
Iemand met een STEMI wordt vaak zo snel mogelijk gedotterd. Iemand met een NSTEMI krijgt aanvullende onderzoeken en behandeling wordt afgestemd op het ziektebeeld.
Zie ook https://www.hartwijzer.nl/hartinfarct
Groetjes
Jacqueline
-
Hoi Fanny
Welkom op de academie. Ja de filmpjes van Juf Danielle zijn heel leerzaam en een hele goede basis. Ze helpen mij enorm bij mijn module pathologie. Succes met jouw opleiding. Wat fijn dat jouw werkgever deze wil betalen!
Groetjes,
Jacqueline
-
Hoi Samira
Heel veel succes en ook plezier met het weer gaan studeren!
Jacqueline
-
Jacqueline
Member2024-08-15 om 18:03:56 antwoord op: Metabole acidose/alkalose en respiratoire acidose/ alcaloseHoi Jana
Heb je dit filmpje al gezien?: https://jufdanielleacademie.com/courses/ademhaling/lessons/zuur-base-evenwicht-theorie/
Ik vond het een goede uitleg over alkalose en acidose.
Groetjes
Jacqueline
jufdanielleacademie.com
Alleen voor Academieleden – JufDanielle Academie
Alleen voor Academieleden – JufDanielle Academie
-
Hoi Femke
Je ziet niets over het hoofd. Ik heb hetzelfde. Vaak weet ik toch wel het goede antwoord te geven door logisch na te denken. Bij foute antwoorden lees ik de uitleg extra goed na. Soms staat er in de video ook een verwijzing naar een andere video. Dan noteer ik dat voor mezelf dat ik die video nog wil bekijken.
Succes.
-
Hoi Soraida
Interessante vraag! Dank voor het antwoord.
-
Hoi Inge
Diezelfde vraag had ik ook samen met nog 2 andere termen: hieronder het antwoord van Danielle. Een mooi overzicht vind ik.
-
Glycolyse = glucose afbreken
- Wat gebeurt er? Afbraak van glucose tot pyruvaat, waarbij energie (ATP) vrijkomt.
- Doel: Energieproductie.
- Locatie: Vindt plaats in alle cellen.
- Resultaat: Lagere glucoseconcentratie in het bloed omdat glucose wordt verbruikt.
-
Gluconeogenese = glucose maken
- Wat gebeurt er? Vorming van nieuwe glucose uit niet-koolhydraatbronnen (zoals aminozuren, lactaat).
- Doel: Handhaving van bloedglucosewaarden, vooral tijdens vasten of intensieve inspanning.
- Locatie: Voornamelijk in de lever (en deels in de nieren).
- Resultaat: Verhoogde glucoseconcentratie in het bloed.
-
Glycogenese = glycogeen maken
- Wat gebeurt er? Omzetting van glucose in glycogeen voor opslag.
- Doel: Opslag van glucose voor later gebruik.
- Locatie: Voornamelijk in de lever en skeletspieren.
- Resultaat: Lagere glucoseconcentratie in het bloed omdat glucose wordt opgeslagen.
-
Glycogenolyse = glycogeen afbreken
- Wat gebeurt er? Afbraak van glycogeen naar glucose.
- Doel: Vrijmaken van opgeslagen glucose voor energiegebruik.
- Locatie: Voornamelijk in de lever en skeletspieren.
- Resultaat: Verhoogde glucoseconcentratie in het bloed (vooral door leverglycogenolyse).
Ezelsbruggetjes om de termen te onthouden zijn er denk ik niet echt. Maar het snappen wat de verschillende woorden betekent helpt misschien al een heel eind:
- Lysis betekent afbraak
- Neo betekent nieuw
- Genesis betekent vorming (en neogenese dus “nieuwvorming”)
hopelijk heb je hier wat aan!
Groetjes,
Jacqueline
-
-
Hoi Tulin
zie het antwoord op jouw vraag wat zijn de functies van de dunne darm.
Succes.
Jacqueline
-
Hoi Tulin
Als je de toets maakt klik je eerst op het antwoord dat het volgens jou zou moeten zijn. Klik vervolgens onder de antwoorden op de knop “Controleer” (in de app op de knop “Check”) dan zie je gelijk of jouw antwoord goed of fout was. In beide gevallen is er dan ook een aanvullende uitleg. Heb je het fout dan zie je ook wat wel het goede antwoord is (in de app wordt het rondje groen bij het goede antwoord
-
Hoi Tulin
Te vroeg op post gedrukt. Hier volgt de rest:
Heb je het fout dan zie je ook wat wel het goede antwoord is (in de app wordt het rondje groen bij het goede antwoord, op de website wordt de hele regel groen).
Je hebt de toets gehaald als je minimaal 80% goed hebt gescoord. Gelukkig mag je de toets vaker maken. Het is een goede manier om de theorie beter te onthouden bij de vragen die ik fout had.
Succes met de oefentoetsen.
-
-
Hoi Aileen
Ik had vorige week de app verwijderd. Vandaag weer geïnstalleerd. De app start nu zonder problemen op.
Dank je wel voor je snelle reactie
Jacqueline
-
Mooi verhaal over jouw eigen bevalling😍.
Ik had geen badbevalling maar heb wel mijn eigen dochter direct gepakt na haar geboorte en zelf op mijn borst gelegd. Dat was ook heel bijzonder. Het voelde zoveel natuurlijker dan bij de geboorte van mijn zoon.
-
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Hoi Danielle</font></font></font></font>
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Ja ik had de video gezien maar die was voor mij toch niet duidelijk genoeg.</font></font></font></font>
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Ik heb het filmpje nog een keer bekeken en snap nu dat O2 nodig is om de elektronen weer op te vangen bij molecuul 4 in de oxydatieve fosforylering.</font></font>
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Bij Aerobe dissimilatie snap ik ook dat er elektronendragers zijn en dat de elektronen ervoor zorgen dat de H+ van de ene kant naar de andere kant stroomt. Ik snap ook het molentje van de ATP-synthethase. Maar ik ben benieuwd naar die tussenstappen. </font></font></font></font>
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Er zijn 4 H+ nodig voor het omzetten van ADP naar ATP. Dus als er 30 ATP wordt gemaakt zijn er in totaal 30*4 H+ = 120 H+ nodig. Maar ik zie in de formules van NADH en FADH2 niet voldoende H+ staan om 120 H+ op te leveren. Nu ik het zo typ. Deze H kan waarschijnlijk niet losgemaakt worden van NADH en FADH2 want dan worden het andere stofjes. De benodigde H+ is dus ‘los’ aanwezig in het mitochondrium. En er is voldoende H+ in het mitochondrium aanwezig om én H+ te leveren voor het maken van ATP én H+ te leveren voor het maken van H2O.</font></font></font></font>
</font></font><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Zeg ik het zo goed?</font></font></font></font></font></font></font></font>
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Groetjes </font></font></font></font></font></font></font></font>
<font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”><font style=”vertical-align: inherit;”>Jacqueline </font></font></font></font></font></font>
-
Dank je wel voor het antwoord.
-
Hoi Danielle
Dank je wel voor je heldere uitleg.
Groetjes
Jacqueline
-
Dank je wel Danielle voor deze uitgebreide uitleg. Is mij helemaal duidelijk. Het wordt mij ook steeds meer duidelijk dat er (vooral op social media) te vaak te kort door de bocht berichten worden geplaatst. Ben zelf bijna 55 jaar en voor mij speelt juist de combi HRT en menopauze.
-
Dank je wel Danielle. Mooi en duidelijk overzicht.
-
Dank je wel Femke.
-
Hoi Tulin
Ah zo had ik het niet begrepen.
Fijn dat je antwoorden voor de oefentoets goed waren. Geeft vertrouwen voor het maken van de toets/tentamen. Succes bij het maken!
Jacqueline
-
Hoi Danielle
dank je wel voor je uitleg.
Ik volg je lessen op de academie als voorbereiding op een mogelijke overstap naar de zorg. Ik sta dus (nog) niet aan het bed van patiënten en heb nog geen bloed afgenomen. Wel werk ik als vrijwilliger in een hospice maar daar wordt geen bloed afgenomen. Mocht je ergens een (youtube)filmpje kennen die het stollen van bloed laat zien dan hoor ik het graag.
Heb ik toch nog een paar aanvullende vragen nav je antwoord: de rode bloedcellen zorgen voor O2 transport. De bloedplaatjes voor stolling. Als RBC in de voorurine komen kan de stolling toch alleen ontstaan als er ook bloedplaatjes in de voorurine zitten? Bloedplaatjes zijn toch kleiner dan RBC? Dus kunnen dan ook in de voorurine terechtkomen.
Je hebt het over: Zodra het in contact komt met “niet een normale binnenkant van een bloedvat”,
-> wordt een tubulus dan als een bloedvat gezien?
-> Blijkbaar is dan voor bloedcellen een soort herkenning dat de binnenkant van het bloedvat niet normaal is. Is dit dan ook de reden voor atherosclerose en trombose?
Alvast dank
Jacqueline
-
Hoi Daniëlle
Ja je uitleg klinkt helemaal logisch. Goed om dit verschil te weten.
Dank je wel.
Jacqueline
-
Hoi Daniëlle
Dank je wel voor je uitgebreide en heldere uitleg.
Groetjes
Jacqueline